• Delta i vår namninsamling mot att fasa ut ränteavdraget på lån utan säkerhet: Skriv under här.

Lånforum.se rekommenderar

1. Zmarta - Forumets favorit
2. Lendo - Ett bra alternativ
3. Compricer - Jämför lån (ny)
4. Klaralån - Lån utan UC
5. Merax - Lån utan UC, pengar via Swish
6. Ferratum - Lån utan UC
7. Credifi - Lån utan UC
8. Brixo - Lån utan UC
9. Nstart - Godkänner skuld hos KF+bet.anmärkningar
10. Brixo Privatlån (ny) - Ingen UC
11. Binly - Lån utan UC
Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Uppskattar som sagt din tid, hjälper mig enormt mycket, tack! Ja men det är väll det man också får göra helt enkelt.

okej så låt oss säga att jag ansöker om skuldsanering idag och anger mina totala skulder, sen om två månander får jag beslut om att dem ska börja handläggningen. Då behöver jag inte vara orolig över att hela skulden inte kommer vara med i skuldsaneringen trots att räntorna har höjt skulden under den här vänte perioden?

Nej du behöver inte vara orolig för det. Om jag inte missminner mig så fryses räntorna i och med ett inledande. Dessutom måste dom ju ta med räntorna i beräkningen för att fastställa insolvensen.
 
  • Nystartslån
  • Lån utan UC

Peach

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 867
Blev medlem
24 December 2019
Meddelanden
1 517
Mottagna reaktioner
1 021
Poäng
867
Många nämnde att dem slutade betala på sina lån samma dag som dem ansökte men jag mailade kronofogden om det och så här svarade dem på den frågan.

”Du ska fortsätta betala dina löpande utgifter även om du söker skuldsanering. Handläggningstiden är ca 2 månader innan vi påbörjar en utredning från det att du lämnar in din ansökan.”

Då menar dem att jag ska fortsätta betala tills dem bedömt om dem påbörjar en utredning? Vet inte hur jag ska göra för har ju inte råd att fortsätta betala på lånen.
Löpande utgifter är ju dina normala kostnader som hyra, el, telefon, a-kassa osv.
 

Clark

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
24 Maj 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Nej nej, Beloppen du skriver in är mer en "fingervisning" vilka skulder du har för att kunna ta ett beslut om inledande eller inte, att räntorna sedan ändra de beloppen dagligen vet de ju om.
Aaa okej tack! Det var det jag var orolig för.

Men du hade också flera nytagna sms-lån när du ansökte? Får en känsla av att det är dem som kommer vara minst samarbetsvilliga. Men det var ingen av dem du har lån hos som ej gick med på din skuldsanering?
 

Clark

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
24 Maj 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Nej du behöver inte vara orolig för det. Om jag inte missminner mig så fryses räntorna i och med ett inledande. Dessutom måste dom ju ta med räntorna i beräkningen för att fastställa insolvensen.
Löpande utgifter är ju dina normala kostnader som hyra, el, telefon, a-kassa osv.
Tack för hjälpen! Aaa också läst att dem fryser räntorna vid ett inledande men det gör dem inte under handläggningstiden men så länge det ändå ingår sen så är det lugnt.

Aa det kanske var det hon menade från KF.
 

Zaz

Viktig medlem
Poäng: 102
Blev medlem
3 Januari 2019
Meddelanden
52
Mottagna reaktioner
22
Poäng
102
Aaa okej tack! Det var det jag var orolig för.

Men du hade också flera nytagna sms-lån när du ansökte? Får en känsla av att det är dem som kommer vara minst samarbetsvilliga. Men det var ingen av dem du har lån hos som ej gick med på din skuldsanering?
Ja jag hade några som va 1-2 månader gamla bara när jag sökte.
 

Glacial

Kunnig medlem
Poäng: 112
Blev medlem
17 Februari 2020
Meddelanden
116
Mottagna reaktioner
29
Poäng
112
Påverkar inflationen skuldsanering när hushåll idag har ca 3000-5000 dyrare omkostnader ? Eller är det bara säkningar av lön som räknas? Eller mer utgifter tex sjukdom.
 

Lize

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 1 707
En av våra mest kunniga
Blev medlem
30 Januari 2013
Meddelanden
3 140
Mottagna reaktioner
2 525
Poäng
1 707
Jag undrar hur man hittar alla sina skulder. Har en del hos kronofogden, en del hos olika inkassobolag. Vill söka skuldsanering och är orolig för att jag inte får med alla skulder.
Som någon skrev tidigare så försök att få med så många skulder du kan. Du behöver inte oroa dej för att inte få med allt, eftersom KFM vid beslut om inledande skuldsanering publicerar beslutet i POIT. Det är upp till alla som har en fordran på dej, även om den inte är skickad till KFM, att bevaka POIT och skicka in skulden.
Läs gärna mer här:
 

Ny2018

V.I.P & LF entusiast
Poäng: 4 147
Blev medlem
19 Juni 2018
Meddelanden
9 824
Mottagna reaktioner
6 292
Poäng
4 147
Vad ska man göra?

Har skuldsanering sen 2 år tillbaka o har fått inkasso nu nyligen på ett par tusen kronor från något som heter Luma Finans AB / Gothia inkasso.
Avser en skuld från 2018-2019. Alltså en skuld från typ 2 år innan skuldsaneringen vann laga kraft.

Ska man bara ignorera den i Kivra? Kontakta handläggaren hos Kf? Skriva till Gothia att man redan har skuldsanering?
Kan vara en skuld som redan ingår i din sanering. Skulderna säljs mellan bolagen även under saneringen.
Om den inte finns med så är det ändå lugnt då den uppstod innan inledande skuldsanering.
 

Clark

Viktig medlem
Poäng: 51
Blev medlem
24 Maj 2022
Meddelanden
58
Mottagna reaktioner
13
Poäng
51
Ja jag hade några som va 1-2 månader gamla bara när jag sökte.
Sorry om jag ställer massa kanske dumma frågor men vill verkligen försöka veta så mycket som möjligt innan jag väljer att skicka in ansökan.

om jag nu väljer att skicka in min ansökan i veckan och bestämmer mig för att släppa alla lån och sluta betala dem så kommer jag ju få mycket pengar över på min lön under handläggningen, om jag sparar dem pengarna kommer då KF kunna ta dem pengarna sen vid en utmätningen eller om jag får beslut om inledande skuldsanering?
 

Guilty_99

V.I.P
Poäng: 437
Blev medlem
26 Juni 2020
Meddelanden
476
Mottagna reaktioner
290
Poäng
437
Påverkar inflationen skuldsanering när hushåll idag har ca 3000-5000 dyrare omkostnader ? Eller är det bara säkningar av lön som räknas? Eller mer utgifter tex sjukdom.
Frågan blir mer och mer aktuell ju mer inflationen stiger och allt blir betydligt dyrare.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Ta en titt i Lånforums guide för bästa samlingslån, där finns svar på de vanligaste frågorna runt samlingslån.
Topp